top of page
Filippiinit-opas
Forum Posts
Tatu
Jul 21, 2024
In Palvelut
Tästä tärkeästä aiheesta on pitänyt kirjoittaa jo pitkään ja kohderyhmänä on lähinnä maassa pitkään oleskelevat ja/tai asuvat expatit.
Jokaisella turistillahan on se maksimissaan kolmen kuukauden matkavakuutus taskussaan. Eikö vain?
Sivuhuomautuksena, että tiesithän luottokorttiin automaattisesti kuuluvasta matkavakuutuksesta mikäli matka on maksettu luottokortilla. Lisätietoja löydät korttisi sopimusehdoista.
Matkan pitkittyessä tai jo alkujaan muuttoaikeiden takia sairausvakuutus tulee tärkeäksi kysymykseksi.
Eurooppalaisia matkavakuutuksia voi jatkaa lisämaksulla, mutta hinnat ovat yleensä aika kovat ja kattavuus osin tarpeeton jos varsinaista matkustelua ei enää tapahdu.
Valitettavasti hyvin usein olen yli kymmenen vuoden aikana nähnyt tapauksia, että on kuoltu sairaalan pihaan vakuutuksen puuttuessa tai vakuutus on ollut niin heikko ettei se ole kattanut esimerkiksi helikopteri/lentokone siirtoa toiselle saarelle/maahan jossa tarvittavaa hoitoa olisi ollut saatavilla.
Yleisesti Filippiineillä ambulanssisiirrot eivät ole pakettiautoa kummoisempia ja eteneminen ruuhkassa kestää helposti tunteja sairaaloiden välillä. Kriittisessä tilassa olevaa ei usein edes siirrettä autolla jos matkaan liittyy lauttamatka.
Julkisessa sairaalassa Filippiineillä hoito on mitä on ja jonotat vuoroasi niiden satojen tai jopa tuhansien potilaiden joukossa.
Hekilökohtainen mielipiteeni onkin, että yksityinen sairaala on ainoa vaihtoehto mikä taritsee välitöntä hoitoa, mutta se tulee todella kalliiksi mikäli maksat sen omasta taskusta.
Mieti tätä asiaa tarkkaan koska joko tililtäsi on löydyttävä riittävästi puskuria tai sitten taskusta se kattava vakuutus.
Ilman riittävää vakuutta hoitokulujen maksusta et saa hoitoa yksityisessä sairaalassa.
Jo viikko yksityisessä sairaalassa maksaa nopeasti yli miljoona pesoa mikäli siihen sisältyy myös operaatioita ja/tai erikoisempia tutkimuksia.
Esimerkkinä magneettikuvaus yksin maksaa 300-500 €.
Itselläni on vuosia ollut Allianz kansainvälinen sairausvakuutus joka korvaa hoitokulut myös ulkomailla 100M pesoon (1,56M€) asti per vuosi.
Tämä vakuutus kattaa myös siirrot lentoteitse hätätapauksissa ja vakuutuksen Wellness pakettiin kuuluu hammashoito 10,000 pesoon asti.
Listaan tähän alle yleisimmin käytössä olevia sairausvakuutuksia joita Filippiineillä pitkään asuvilla on käytössään. Näitä vertailemalla löydät varmasti omaan budjettiisi ja tarpeisiisi sopivan vakuutuksen.
Mikäli majailet Cebussa, niin allekirjoittaneelta saa yhteystiedot Allianz Cebun agenttiin.
Sivusto josta voit hakea useamman tarjouksen yhdellä kertaan https://my.bestexpatscover.com
Allianz health insurance
AXA
Sun Life
Manulife
AIA
InLife
Gcash käytännössä AXA, mutta Gcash käyttäjille helppo ratkaisu.
Mikäli työskentelet Filippiineillä, niin saat automaattisesti Philhealth vakuutuksen
https://www.philhealth.gov.ph
0
0
47
Tatu
Jan 20, 2024
In Harrastukset
Tämä kuuluu varmaankin harrastusten piiriin tai näin se minulla ainakin menee fanaattisesta harrastuksesta kaksipyöräisiin. Taloudesta löytyy myös henkilöauto, joten sillä tulee sitten ajettua ne pakolliset ajot.
Itselläni on nyt ollut filippiiniläinen ajokortti 10 vuotta ja olen alusta alkaen lähtenyt siitä että asiat hoidetaan lain mukaisesti kuten kuuluu.
Aloitan tämän kirjoittamisen turistin näkökulmasta ja lopuksi käyn läpi sen jatkuvan prosessin jonka itse olen käynyt läpi tässä vuosien saatossa ylläpitääkseni ajo-oikeuden Filippiinien liikenteessä.
Moottorikulkineen kuljettaminen turistina (alle 90 päivää)
Saapuessasi maahan olet oikeutettu ajamaan moottoriajoneuvoa julkisilla teillä 90 päivää saapumisestasi. Edellyttäen tietenkin, että sinulla on suomalainen ajokortti.
Tärkeintä on pitää joko passi tai kopio sekä saapumisleiman sivusta ja tietosivusta mukana. Näin voit kysyttäessä todistaa saapumispäivän.
Mikäli haluat tehdä asiat varman päälle niin voit myös hankkia kansainvälisen ajokortin (1968-malli)(https://www.autoliitto.fi/matkailu/kansainvalinen-ajokortti/), mutta sitä et käytännössä tarvitse. Laissa ei ole pykälää joka edellyttää tämän kansainvälisenkortin käyttöä, mutta se helpottaa tilannetta käännösten myötä.
Yleensä ajokorttisi kirjaimilla ei ole väliä, mutta jos sinulta puuttuu se "A" ajo-oikeus ja olet 125cc skootterilla liikenteessä niin asiasta voi joutua keskustelemaan. Olenkin neuvonut sanomaan, että Suomessa saa ajaa alempia ajoneuvoluokkia mitä korttiin on merkitty. Vaikka se ei olekaan totta, niin se toimii 99%.
Käytä kuitenkin järkeäsi, äläkä opettele ajamaan lomamatkallasi liikenteessä. Onnettomuuden tapahtuessa vakuutusyhtiö ja poliisi ovat kiinnostuneita tarkemmin oletko oikeasti oikeutettu kuljettamaan ko. ajoneuvoa.
*********************************************
Välihuomautuksena, että tarkastuspisteitä on kaupungeissa paljon ja dokumentit, sekä kulkine on hyvä olla aina tiptop.
Mikäli tarkastuspisteessä todetaan puutteita dokumenteissa, ajoneuvossa tai varusteissa niin valmistaudu viettämään kokonainen päivä LTO toimistolla.
Kyllä, siinä menee koko päivä kun edelliseltä 3 päivältä sakotettavat jonottavat jo aamu viidestä alkaen vuoroaan. Prosessi on käytännössä jonotusta luukulta toiselle ja lopulta iltapäivän kulmilla pääset maksuluukun jälkeen "release" luukulle odottamaan että nimeäsi kutsutaan.
En voi varoittaa tästä riittävästi.
Autoja ei juurikaan pysäytetä ellet tee selvää virhettä. Esimerkiksi kääntymisen kieltäviä kylttejä on paljon ja ovat usein osin tai täysin haalistuneita tai piilossa puskan takana. Ole tarkkana!
Provinssissa eli kaupunkien ulkopuolella meno on huomattavasti löyhempää ja usein turistit pääsevät läpi tarkastuspisteestä muutaman sanan vaihdolla. Mitä vahvemmalla aksentilla lausut englantia niin sitä varmemmin.
En ole myöskään kuullut provinssissa sakotetun avojaloin ajamisesta (eli släpäreistä) kun taas kaupungissa se on ehdoton sääntö, että kuljettajalla on oltava umpinaiset kengät.
Kypärän käyttö on myös ehdotonta kaupungeissa, provinssissa niin ja näin.
*********************************************
Liikennesäännöistä ja niiden noudattamisesta täytyy kirjoittaa täysin erillinen postaus, koska tämä on todella laaja aihe ja eroavaisuuksia Suomen liikennesääntöihin on paljon.
Filippiiniläisen ajokortin hankinta
Ajokortti- ja rekisteröintikäytännöt ovat tällä hetkellä keskellä isoa uudistusta. Prosessia siirretään online muotoon, joka on tietyllä tavalla hyvä asia. Totutusti täällä asiat eivät kuitenkaan mene kerrasta nappiin ja tämä välivaihe on paikallisillekin todella epäselvää aikaa.
Tämäkin postaus vanhenee siis nopeasti ja yritän muistaa editoida tai kommentoida kun tähän tulee muutoksia.
Suomalaisen kortin konvertointi paikalliseen korttiin alkaa siitä, että sinulla on oltava pitkä viisumi. Tämä tarkoittaa käytännössä eläkeläis-, työ- tai avioliittoviisumia.
Turistiviisumilla konvertointi ei onnistu!
Prosessi lähtee liikkeelle siitä että ensimmäisenä pyydät Suomen lähetystöstä käännöksen ajokortistasi. Se on yksinkertaisesti skannaus kortistasi molemmilta puolin, johon lähetystö lisää käännöksen englanniksi ja lopuksi se tärkein eli lähetystön leima.
En tarkalleen muista pitikö tämä paperi vielä notarisoida, mutta muistaakseni lähetystön leima paperissa riitti. Dokumentin on kuitenkin oltava alkupeäinen, kopio ei kelpaa.
Tämän jälkeen käyt kysymässä lähimmästä LTO toimistosta käsittelevätkö he ulkomaalaisten korttien konvertointia. Kaikki toimistot eivät tätä pysty tekemään.
Kun löydät LTO toimiston joka voi prosessoida korttisi konvertoinnin, niin kysy heiltä lähin terveystarkastuksia LTO:lle suorittava klinikka. Terveystarkastuksissa on merkittävät erot paikasta riippuen. Joissain käydään asiat hyvinkin tarkkaan läpi näkötestejä myöten, kun taas joissain tärkeintä on maksu ja saat esitäytetyn paperin jonka toimitat LTO:lle.
Ajokorttiin merkitään jos sinulla ajamiseen vaikuttavia asioita kuten heikentynyt kaukonäkö tai kuulo. Mikäli tämä on siis tullut ilmi terveystarkastuksessa.
Aikaisemmin terveystarkastukseen kuului myös huumetesti virtsasta, mutta tämä poistui muutama vuosi sitten.
Kun olet kerännyt tarvittavat dokumentit eli lähetystön käännös, terveystarkastus, suomalainen ajokortti ja passi niin voit siirtyä LTO toimistolle. Suosittelen menemään kukonlaulunaikaan. Prosessi vie sen koko päivän, pahimmillaan kaksi, riippuen kuinka ruuhkaisessa toimistossa asioit.
Ajokorttiluokat ovat myös hiljattain muuttuneet ja aikeisempien 1,2,3,... luokkien sijaan tilalle on tullut tarkemmin ajoneuvoluokkia erittelevät kirjaimet.
Lisää aiheesta löydät esimerkiksi Top Gearin artikkelista.(https://www.topgear.com.ph/features/feature-articles/drivers-license-restriction-codes-guide-a4354-20220223)
Mikäli kortissasi on ajo-oikeus vain henkilöautolle, niin on mahdollista, että saat ajokorttiisi vain henkilöauton ajo-oikeuden. Tämä on virkailijakohtaista.
Voit kuitenkin muutaman kuukauden päästä halutessasi käydä lisäämässä esimerkiksi mottoripyörän ajamiseen oikeuttavan kirjaimen.
Prosessi on kutakuinkin sama kuin kortin konvertoinnissa sillä erolla että nyt tarvitset vain filippiiniläisen ajokortin, terveystarkastuksen ja prosessoinin yhteydessä sinulta tullaan pyytämän ajosuorite todistaaksesi että osaat ajaa moottoripyörää. Sinulla on oltava tämä kaksipyöräinen kulkine omasta takaa joka onkin mielenkiintoinen kohta, koska et ole vielä oikeutettu ajamaan kyseistä ajoneuvoa sinne LTO toimistolle.
Ajo-oikeuden voimassaolo filippiiniläisellä ajokortilla
Alkuun saat yhden vuoden ajokortin ja nykyään kortin uusinta tapahtuu viiden ja kymmenen vuoden välein (aikaisemin 3 vuoden välein).
Mikäli sinulla on rikkeitä edeltävän voimassaolon aikana niin saat 5 vuoden kortin ja riikkeettömällä historialla 10 vuoden kortin.
Mukaan on juuri tuoreeltaan astunut myös teoriakoe, joka tehdään verkossa ennen kuin menet uusimaan korttiasi. En tarkalleen tiedä vielä vaaditaanko tämä teoriakoe myös ulkomaalaisen kortin konvertoinnin yhteydessä, mutta uskaltaisin väittää se on tulossa ennemin tai myöhemmin.
Kortin uusimiseen tarvitaan myös tuore terveystarkastus.
Varsinainen kortin uusintaprosessi tapahtuu LTO toimistolla. Varaa tähän taas kokonainen päivä.
*******************************************
Taksilla kulkeminen Filippiineillä on yhä todella edullista ja kaupunkiolosuhteissa se on huomattavasti edullisempi ja vaivattomampi vaihtoehto kuin minkään ajoneuvon omistaminen ja ajokortin ylläpitäminen. Mikäli kyse ei ole harrastuksesta, niin miettisin kahdesti tarvitsenko paikallista ajokorttia lainkaan.
Provinssissa ja pienemmillä saarilla et taas välttämättä tarvitse mitään dokumentteja. Näissä olosuhteissa ei yleensä ole taksejakaan juuri saatavilla, joten vähintäänkin skootterin hankinta tai vuokraaminen on aiheellinen.
Turvallisia kilometrejä!
2
0
108
Tatu
Oct 20, 2023
In Viisumit
Tätä on jatkuvasti kysytty koko sen ajan kun olen Filippiineillä viettänyt aikaani.
Yritän jotenkin säntillisesti avata tätä epämääräistä nivaskaa yleisimmistä suomalaisille sopivista viisumeista.
Tieto edes hallituksen sivuilla ei ole jatkuvasti päivitettynä, joten myös tämä teksi saattaa vanhentua pian, ellei jo kirjoittaessa.
30-päivän oleskelulupa saapuessa
Suomalainen Suomen passilla voi saapua maahan ilman kuluja, ainoana edelletyksenä että passi on yhä voimassa kuusi (6) kuukautta matkan jälkeen ja että sinulla on näyttää voimassaoleva poistumislippu maasta 30 päivän sisään.
Oleskelua maassa voi kuitenkin jatkaa aina kolmeen (3) vuoteen asti poistumatta, mikäli päätät hyljätä poistumislentosi. Syystä tai toisesta..
Oleskelun jatko onnistuu lähimmässä immigrationissa (BI- Bureau of Immigration).
Ensimmäinen jatko on maksimissaan yhden (1) kuukauden mittainen ja maksaa noin 60 euroa. Immigrationin hinnoittelu on sidottu dollarin kurssiin, joten hinnat vaihtelevat jatkuvasti.
Expresslane fee on myös hieman epämääräinen kulu jota ei kaikissa toimistoissa tule, mutta älä ylläty jos näet sen.
59 päivän jälkeen olet velvoitettu tekemään ARP (Alien Registration Program) selvityksen jossa sinulta pyydetään sormenjäljet, naamakuvat ja perustiedot.
Vastapalkkiona saat luottokortin kokoisen henkilökortin (ACR-I) jossa on kuvasi ja turististatus merkittynä.
Tämä käynti kustantaa noin 120 euroa.
Huomaa että kortin voit noutaa immigrationista vasta myöhemmin.
ARP:n yhteydessä voit valita jatkatko olemista 1, 2 vai 6 kuukautta.
Kuuden kuukauden jatkoja voi tehdä vain kaksi, jonka jälkeen voit yhä tehdä yhden tai kahden kuukauden jatkoja aina kolmeen vuoteen asti.
3 vuoden täytyttyä maasta on poistuttava edes yhden lennon verran.
Huomioi että turististatuksella maassa ollessa yli kuuden (6) kuukauden olemisen jälkeen olet velvoitettu hakemaan ECC:n eli Emigration Clearance Certificaten poistuaksesi maasta.
Tästä on paljon harhaanjohtavaa tietoa joka saattaa aiheuttaa hikikarpaloita otsalla.
Tee tämä ajoissa lähimmässä, BI eli Bureau of Immigration toimistossa, ennen lentoasi (noin viikko etukäteen), koska käsittely vie kolme päivää kaikkineen ja passisi pysy tämän ajan immigration hoivissa. Kolme päivää ennen lentoa ei usein riitä prosessointiin.
Voit aloittaa ECC-prosessin jo kuukauden ennen lentoasi jos sinulla on lentolippu eli matkustuspäivä tiedossa.
Tätä looppia voit toteuttaa niin kauan kuin käyttäydyt maasa asiallisesti.
Verrattuna muihin Aasian maihin tämä on todella kevyt prosessi pitkään oleskeluun maassa.
Balikbayan (kotiin paluu)
Edetään turismista siihen monelle luonnolliseen tilanteeseen että olet päätynyt naimisiin paikallisen kanssa ja haluat jatkaa elämääsi Filippiineillä.
Balikbayan-ohjelma tarkoittaa syntyperäisen kansalaisen mukana saapuvia lähiomaisia. Tarkoittaen aviopuoliso tai lapset.
Tälle ryhmälle on tehty poikkeus niin, että saapuessa maahan paikallisen kanssa ja todistaessaan suhteensa kyseiseen henkilöön saavat he automaattisesti vuoden oleskeluleiman passiinsa.
Todisteena käy notarisoitu ja konsulaatissa redribbon käsitelty avioliittotodistus tai syntymätodistus.
Mikäli olette naimisissa paikallisesti niin PSA:n avioliittotodistus riittää.
Ehdoton edellytys on, että olette yhtäaikaa rajavirkailijan luona.
Vuoden oleskelun jälkeen voi lentää maasta ja palata jälleen vuodeksi mikäli siltä tuntuu, mutta se on tehtävä vaimosi/vanhempasi läsnäollessa.
Balikbayan leimalla sinun ei tarvitse tehdä ECC selvitystä, mikäli poistut vuoden sisällä. Voit myös jatkaa olemista turistina yllämainituin edellytyksin, mutta ehdottomasti halvempaa on käydä vaikka Malesiassa pikaisella saunareissulla.
Tämä on niin laaja alue että jatkan tätä vielä toisena päivänä..
13(a) Non-Quota Visa
-
Työviisumi
-
Quotavisa (13)
Vähemmän tunnettu viisumityyppi (henkilökohtainen pysyvä oleskelulupa) joita myönnetään vuosittain 50 kappaletta per kansalaisuus, edellyttäen että maalla on diplomaatinen sopimus Filippiinien kanssa. Suomella on.
Tämä ei ole missään nimessä edullinen tai helppo viisumityyppi, mutta myönnettynä se on täysin henkilökohtainen toisin kuin avioliittoviisumi 13a, jolla olet aina puolison nimissä vaikka kyse olisi kuinka pysyvästä oleskeluluvasta.
Viisumin perusmaksu on noin 300 euroa, mutta tiedän käytännössä ettei hakemusta käsitellä hyväksytysti ilman hyviä kontakteja.
Todellinen hinta liikkuu 2,000-5,000 välillä euroissa. Agentit saattavat pyytää jopa 10,000 euron hintaa pakettina.
Quota viisumiin liittyy paljon ehtoja, mutta hyvä agentti osaa hoitaa paperityöt niin että viisumin haku onnistuu kerrasta.
Muista, että käsittelyyn käytettyjä rahoja ei palauteta mikäli tulee hylky.
https://immigration.gov.ph/visa-requirements/immigrant-visa/quota-visa(https://immigration.gov.ph/visa-requirements/immigrant-visa/quota-visa)
Eläkeläisviisumi (SRRV program)
- yli 35 vuotias ja valmis ylläpitämään $10,000 talletusta määrätyssä pankissa siihen asti kun viisumi on voimassa.
- yli 50 vuotiaat, $10,000-20,000 talletus, jonka voit käyttää asunnon ostamiseen tai vuokraamiseen.
- 35-49 vuotiaat $50,000 talletus, jonka voit käyttää asunnon ostamiseen tai vuokraamiseen.
- yli 50-vuotiaat joilla on jatkuva yli $1000 eläketulo ja $1500 pysyvä kertatalletus
- yli 35-vuotias sairaseläkkeellä oleva ja valmis tallettamaan $10,000. Tämän lisäksi sairaseläkkeen on oltava vähintään $1,500 sekä voimassaoleva paikallisiin sairaaloihin käypä vakuutus.
https://www.philippineconsulatela.org/wp-content/uploads/2015/11/INFORMATION-GUIDE-SRRV-BY-PRA.pdf
(https://www.philippineconsulatela.org/wp-content/uploads/2015/11/INFORMATION-GUIDE-SRRV-BY-PRA.pdf)
2
4
116
Tatu
More actions
bottom of page