Tämä kuuluu varmaankin harrastusten piiriin tai näin se minulla ainakin menee fanaattisesta harrastuksesta kaksipyöräisiin. Taloudesta löytyy myös henkilöauto, joten sillä tulee sitten ajettua ne pakolliset ajot.
Itselläni on nyt ollut filippiiniläinen ajokortti 10 vuotta ja olen alusta alkaen lähtenyt siitä että asiat hoidetaan lain mukaisesti kuten kuuluu.
Aloitan tämän kirjoittamisen turistin näkökulmasta ja lopuksi käyn läpi sen jatkuvan prosessin jonka itse olen käynyt läpi tässä vuosien saatossa ylläpitääkseni ajo-oikeuden Filippiinien liikenteessä.
Moottorikulkineen kuljettaminen turistina (alle 90 päivää)
Saapuessasi maahan olet oikeutettu ajamaan moottoriajoneuvoa julkisilla teillä 90 päivää saapumisestasi. Edellyttäen tietenkin, että sinulla on suomalainen ajokortti.
Tärkeintä on pitää joko passi tai kopio sekä saapumisleiman sivusta ja tietosivusta mukana. Näin voit kysyttäessä todistaa saapumispäivän.
Mikäli haluat tehdä asiat varman päälle niin voit myös hankkia kansainvälisen ajokortin (1968-malli), mutta sitä et käytännössä tarvitse. Laissa ei ole pykälää joka edellyttää tämän kansainvälisenkortin käyttöä, mutta se helpottaa tilannetta käännösten myötä.
Yleensä ajokorttisi kirjaimilla ei ole väliä, mutta jos sinulta puuttuu se "A" ajo-oikeus ja olet 125cc skootterilla liikenteessä niin asiasta voi joutua keskustelemaan. Olenkin neuvonut sanomaan, että Suomessa saa ajaa alempia ajoneuvoluokkia mitä korttiin on merkitty. Vaikka se ei olekaan totta, niin se toimii 99%.
Käytä kuitenkin järkeäsi, äläkä opettele ajamaan lomamatkallasi liikenteessä. Onnettomuuden tapahtuessa vakuutusyhtiö ja poliisi ovat kiinnostuneita tarkemmin oletko oikeasti oikeutettu kuljettamaan ko. ajoneuvoa.
*********************************************
Välihuomautuksena, että tarkastuspisteitä on kaupungeissa paljon ja dokumentit, sekä kulkine on hyvä olla aina tiptop.
Mikäli tarkastuspisteessä todetaan puutteita dokumenteissa, ajoneuvossa tai varusteissa niin valmistaudu viettämään kokonainen päivä LTO toimistolla.
Kyllä, siinä menee koko päivä kun edelliseltä 3 päivältä sakotettavat jonottavat jo aamu viidestä alkaen vuoroaan. Prosessi on käytännössä jonotusta luukulta toiselle ja lopulta iltapäivän kulmilla pääset maksuluukun jälkeen "release" luukulle odottamaan että nimeäsi kutsutaan.
En voi varoittaa tästä riittävästi.
Autoja ei juurikaan pysäytetä ellet tee selvää virhettä. Esimerkiksi kääntymisen kieltäviä kylttejä on paljon ja ovat usein osin tai täysin haalistuneita tai piilossa puskan takana. Ole tarkkana!
Provinssissa eli kaupunkien ulkopuolella meno on huomattavasti löyhempää ja usein turistit pääsevät läpi tarkastuspisteestä muutaman sanan vaihdolla. Mitä vahvemmalla aksentilla lausut englantia niin sitä varmemmin.
En ole myöskään kuullut provinssissa sakotetun avojaloin ajamisesta (eli släpäreistä) kun taas kaupungissa se on ehdoton sääntö, että kuljettajalla on oltava umpinaiset kengät.
Kypärän käyttö on myös ehdotonta kaupungeissa, provinssissa niin ja näin.
*********************************************
Liikennesäännöistä ja niiden noudattamisesta täytyy kirjoittaa täysin erillinen postaus, koska tämä on todella laaja aihe ja eroavaisuuksia Suomen liikennesääntöihin on paljon.
Filippiiniläisen ajokortin hankinta
Ajokortti- ja rekisteröintikäytännöt ovat tällä hetkellä keskellä isoa uudistusta. Prosessia siirretään online muotoon, joka on tietyllä tavalla hyvä asia. Totutusti täällä asiat eivät kuitenkaan mene kerrasta nappiin ja tämä välivaihe on paikallisillekin todella epäselvää aikaa.
Tämäkin postaus vanhenee siis nopeasti ja yritän muistaa editoida tai kommentoida kun tähän tulee muutoksia.
Suomalaisen kortin konvertointi paikalliseen korttiin alkaa siitä, että sinulla on oltava pitkä viisumi. Tämä tarkoittaa käytännössä eläkeläis-, työ- tai avioliittoviisumia.
Turistiviisumilla konvertointi ei onnistu!
Prosessi lähtee liikkeelle siitä että ensimmäisenä pyydät Suomen lähetystöstä käännöksen ajokortistasi. Se on yksinkertaisesti skannaus kortistasi molemmilta puolin, johon lähetystö lisää käännöksen englanniksi ja lopuksi se tärkein eli lähetystön leima.
En tarkalleen muista pitikö tämä paperi vielä notarisoida, mutta muistaakseni lähetystön leima paperissa riitti. Dokumentin on kuitenkin oltava alkupeäinen, kopio ei kelpaa.
Tämän jälkeen käyt kysymässä lähimmästä LTO toimistosta käsittelevätkö he ulkomaalaisten korttien konvertointia. Kaikki toimistot eivät tätä pysty tekemään.
Kun löydät LTO toimiston joka voi prosessoida korttisi konvertoinnin, niin kysy heiltä lähin terveystarkastuksia LTO:lle suorittava klinikka. Terveystarkastuksissa on merkittävät erot paikasta riippuen. Joissain käydään asiat hyvinkin tarkkaan läpi näkötestejä myöten, kun taas joissain tärkeintä on maksu ja saat esitäytetyn paperin jonka toimitat LTO:lle.
Ajokorttiin merkitään jos sinulla ajamiseen vaikuttavia asioita kuten heikentynyt kaukonäkö tai kuulo. Mikäli tämä on siis tullut ilmi terveystarkastuksessa.
Aikaisemmin terveystarkastukseen kuului myös huumetesti virtsasta, mutta tämä poistui muutama vuosi sitten.
Kun olet kerännyt tarvittavat dokumentit eli lähetystön käännös, terveystarkastus, suomalainen ajokortti ja passi niin voit siirtyä LTO toimistolle. Suosittelen menemään kukonlaulunaikaan. Prosessi vie sen koko päivän, pahimmillaan kaksi, riippuen kuinka ruuhkaisessa toimistossa asioit.
Ajokorttiluokat ovat myös hiljattain muuttuneet ja aikeisempien 1,2,3,... luokkien sijaan tilalle on tullut tarkemmin ajoneuvoluokkia erittelevät kirjaimet.
Lisää aiheesta löydät esimerkiksi Top Gearin artikkelista.
Mikäli kortissasi on ajo-oikeus vain henkilöautolle, niin on mahdollista, että saat ajokorttiisi vain henkilöauton ajo-oikeuden. Tämä on virkailijakohtaista.
Voit kuitenkin muutaman kuukauden päästä halutessasi käydä lisäämässä esimerkiksi mottoripyörän ajamiseen oikeuttavan kirjaimen.
Prosessi on kutakuinkin sama kuin kortin konvertoinnissa sillä erolla että nyt tarvitset vain filippiiniläisen ajokortin, terveystarkastuksen ja prosessoinin yhteydessä sinulta tullaan pyytämän ajosuorite todistaaksesi että osaat ajaa moottoripyörää. Sinulla on oltava tämä kaksipyöräinen kulkine omasta takaa joka onkin mielenkiintoinen kohta, koska et ole vielä oikeutettu ajamaan kyseistä ajoneuvoa sinne LTO toimistolle.
Ajo-oikeuden voimassaolo filippiiniläisellä ajokortilla Alkuun saat yhden vuoden ajokortin ja nykyään kortin uusinta tapahtuu viiden ja kymmenen vuoden välein (aikaisemin 3 vuoden välein). Mikäli sinulla on rikkeitä edeltävän voimassaolon aikana niin saat 5 vuoden kortin ja riikkeettömällä historialla 10 vuoden kortin. Mukaan on juuri tuoreeltaan astunut myös teoriakoe, joka tehdään verkossa ennen kuin menet uusimaan korttiasi. En tarkalleen tiedä vielä vaaditaanko tämä teoriakoe myös ulkomaalaisen kortin konvertoinnin yhteydessä, mutta uskaltaisin väittää se on tulossa ennemin tai myöhemmin. Kortin uusimiseen tarvitaan myös tuore terveystarkastus. Varsinainen kortin uusintaprosessi tapahtuu LTO toimistolla. Varaa tähän taas kokonainen päivä. ******************************************* Taksilla kulkeminen Filippiineillä on yhä todella edullista ja kaupunkiolosuhteissa se on huomattavasti edullisempi ja vaivattomampi vaihtoehto kuin minkään ajoneuvon omistaminen ja ajokortin ylläpitäminen. Mikäli kyse ei ole harrastuksesta, niin miettisin kahdesti tarvitsenko paikallista ajokorttia lainkaan. Provinssissa ja pienemmillä saarilla et taas välttämättä tarvitse mitään dokumentteja. Näissä olosuhteissa ei yleensä ole taksejakaan juuri saatavilla, joten vähintäänkin skootterin hankinta tai vuokraaminen on aiheellinen. Turvallisia kilometrejä!